شهرام اصغری

شهرام اصغری

وبلاگی شخصی برای کپی و آرشیو برخی پست های منتشر شده در روزنامه ها یا سایت ها و ...
شهرام اصغری

شهرام اصغری

وبلاگی شخصی برای کپی و آرشیو برخی پست های منتشر شده در روزنامه ها یا سایت ها و ...

گزارش کارتونی باخت رویایی ایران به ژاپن، فوتبالیست ها

گزارش کارتونی باخت رویایی ایران به ژاپن / ✍ #شهرام_اصغری

کاکرو پابه توپ شد و از گوشه چپ محوطه جریمه قصد نفوذ داشت که مدافع ایران رسید. کاکرو خوابید و از میان پای مدافعان سر خورد و رفت جلو و خیلی راحت 5 بازیکن دیگر سفیدپوش رو مثل آب خوردن و باور نکردنی محو کرد و جا گذاشت! توپ با سرعت بالا به سمت نقطه پرچم کرنر حرکت می کرد. کاکرو همچنان پرنفس می دوید و می دوید و بازیکنان سفیدپوش جادوزده با داور بحث می کردند. کاکرو دوید به توپ رسید و توپ را شوت کرد به اوج آسمان. جلوی دروازه، سوباسا برای سرزنی به آسمان پرید و بالا رفت، بالاتر...
بیرو هم پرید بالا و بالا، دستش رو هم کش داد و توپ توی مشتش بود اما سوباسا دقیق و عالی و با چشمانی باز به توپ ضربه زد و گُلللللللللل...

تماشاگرای چشم بادامی پرچم هاشون رو تکون می دادند. اون وسط کارگرای طرفدار تیم سوباسا که برای تشویق تیم شون به ورزشگاه آمده بودند، با مشت های گره کرده دعا می کردند. ناگهان ایشی زابا توپ را به دست شماره 8 کوبید و سوت ممتد داور خیلی ها را از خواب پراند.
در کتاب ها نوشته بودند بیرو تمام پنالتی هارو می گیره، قصه مهار پنالتی قوی ترین و بهترین مهاجم دنیا حسابی بر سر زبان ها افتاده بود. هیچ کاپیتانی نمی توانست به این دروازه بان پیرهن آبی، گل بزنه اما سوباسا و یارانش معتقد بودند اونا برنده این بازی هستند و نمی بازن...
شماره 15 توپ رو برداشت و گفت؛ من می زنم! هیچ کس باور نمی کرد. دستانش را به کمر گذاشت، چند قدم به چپ حرکت کرد و با پای راست به سمت راست دروازه بان افسانه ای زد و باز هم گُللللللللللللللل!!!

بازی ادامه داشت که یاران سوباسا حتی از مهاجم اسب سوار و شماره 20 هم نمی ترسیدند. این بار واکی بایاشی توپ را گرفت و به قلب دفاع حریف زد. بیرو مثل یوز از دروازه بیرون جهید اما واکی بایاشی باور داشت تمام دروازه ها را می توان فتح کرد و او هم توپ را از بالای سر بیرو عبور داد.
در ادامه بازی خون به مغز کاپیتان تیم سفید نرسید و او می خواست بازیکن ژاپنی را در دیدار قبل از فینال و مقابل دیدگان میلیون ها بیننده تلویزیونی خفه کند اسب سوار سفید پوش هم می خواست دهان همبازی کاکرو را جر بدهد اما آنها حرف مربی خود را به یاد داشتند. «در میدان ورزش، در مواجهه با دعوا و حرکات ناجوانمردانه هرگز با خشونت واکنش ندهید و اخلاق را نبازید».
آخر بازی واکی بایاشی و سوباسا بچه ها را دور هم جمع کردند و به سمت سکوها رفتند. تماشاگران شاد بودند و در حال جمع آوری زباله ها به سمت درب خروجی ورزشگاه حرکت می کردند. تماشاگران حتی پرچم های جامانده تیم بازنده را با احترام از زباله ها جدا می کردند. آنسوی جایگاه هم گونه های تماشاگران خیس شده بود و مربی، پس از هشت سال کروات قرمزش را با دستانی لرزان شل می کرد...
کانال روزنامه نود
@navaddaily


آقای خیابانی عزیز❗از شهدا مایه نگذارید

آقای خیابانی عزیز❗
لطفا احساساتی نباشید و از شهدا مایه نگذارید
شما به وظیفه خود عمل کنید و کارشناس درجه 10 به رسانه ملی نیاورید

#شهرام_اصغری
کانال روزنامه ورزشی ۹۰
@navaddaily

جناب جواد خیابانی عزیز، شاید رکورد دار گزارشگران احساساتی دنیا باشد که بارها در برنامه های مختلف اشک ریخته یا سعی کرده اشک هواداران را درآورد. در یکی، دو مورد می توان گفت که اشک های خیابانی تا حدود زیادی طبیعی بود و عامه مردم هم خوششان آمد! مردمی که معمولا خیلی زود تحت تأثیر حرف های احساساتی، شعر یا گریه افراد و شخصیت های مختلف قرار می گیریم. این روزها به نظر می رسد خیابانی متوجه شده است مردم ایران چه نقطه ضعفی دارند و به هر بهانه و سوژه الکی در برنامه های مختلف اشک می ریزد. ای کاش می شد آرشیوی از تمام اشک های خیابانی تهیه و کلیپش را با اجازه خود خیابانی در فضای مجازی ارائه کرد.
جواد خیابانی که در برنامه زنده شبکه ورزش، تریبون مجانی در اختیار داشت و محدودیت زمانی هم نداشت (فردوسی پور بازی های جام ملت ها را گزارش می کرد) دوباره اشک ریخت و این بار حرف هایش بیش از حد ادامه دار شد تا جائی که این گزارشگر ورزشی به حوزه جنگ و شهدا هم ورود کرد!
برای ما فقط مانده بود جواد خیابانی از جنگ و شهیدان عزیز مایه بگذارد و با استفاده از این ارزش ها حرف هایی در مورد کی روش و فوتبال به زبان آورد تا به نوعی به حرف هایش ارزش و اعتبار ببخشد.
همه می دانیم طبق قوانین حرفه ای فوتبال اگر یک مربی مصاحبه تند یا توهین آمیز انجام دهد می توان با ارائه سند و مدرک او را جریمه و توبیخ کرد و حتی درصدی از قرارداد او را طبق قانون و بندهای قرارداد کسر کرد. خوشبختانه به لطف فضای مجازی ویدیوی حرف های کارلوس کی روش هم موجود است و بعضی ها مثل چندین سال قبل نمی توانند یک طرفه به قاضی بروند. او در ویدیوی منتشر شده می گوید؛ ما اینجا (تیم ملی) افرادی داریم که غذا برای خوردن ندارند اما مربیانی در یک باشگاه یا فدراسیون با پروازهای درجه یک ( (First classبه ژاپن سفر می کنند و برمی گردند و ...
آقای خیابانی عزیز! از شما که انتظار نمی رود اصل حرف های سرمربی تیم ملی را نشنیده باشید اما چرا در مقطع حساس تیم ملی حرف های احساساتی به زبان می آورید که پاک کردن آن از ذهن عامه هواداران کاری دشواری خواهد بود؟ اگر به این نتیجه رسیده اید که برای تیم ملی سرمربی جدیدی خریداری کنید! ایرادی ندارد اما اجازه دهید جام ملت ها و قرارداد قانونی کی روش به پایان برسد و از این حرف ها بزنید. همه باید بدانیم اگر کی روش هم اشتباه کند و حرفی بزند این قانون و کمیته انضباطی فدراسیون است که باید جواب او را بدهد نه اینکه هر گزارشگر و شهروندی بخواهد شخصا با نگاه و سلیقه خودش اعمال قانون کند که با این شیوه هرج و مرج سراسر فوتبال را فرا خواهد گرفت!

باور کنید یکی از دلایل عقب ماندگی کشور ما این قبیل بی قانونی ها و احساساتی بودن ما ایرانی هاست که از قدیم الایام هرکس در حد توان و تریبون خود! از احساسات عوام استفاده یا سوءاستفاده کرده است. اکنون دنیا، دنیای عقل و منطق هست. اگر کی روش مرتکب توهین یا تخلفی شده یک گزارشگر می تواند از تاج یا کمیته انظباطی فدراسیون انتقاد کند اما او حق ندارد در اوج حساسیت مسابقات جام ملت های 2019 امارات، احساسات هواداران را با استفاده از واژه های مقدس جنگ هشت ساله و شهیدان عزیز به بازی بگیرد و از تریبون هایی که با پول بیت المال اداره می شوند حرفی بزند که ممکن است آرزو و دلخوشی میلیون ها ایرانی در مورد موفقیت تیم ملی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ناکامی یا ایجاد حاشیه هایی برای تیم ملی یا سرمربی اش شود. شما اگر واقعا دلت به بیت المال می سوزد سعی کنید وظایف خودتان را به درستی انجام دهید و لااقل یک کارشناس خوب و کاربلد به صدا و سیمای ملی دعوت کنید نه اینکه افرادی را به عنوان کارشناس به برنامه هایتان دعوت کنید که فهم فوتبالی آنها از یک هوادار 12 ساله هم کمتر است و فقط روی اعصاب مردم راه می روند. چرا باید پیشکوتی چون ابراهیم قاسمپور در شبکه الکاس قطر باشد و معلوم نشود به چه دلیل  قاسمپورها و سایر پیشکسوتان و متخصصان خالص فوتبال در رسانه ملی ما جایی ندارند و منزوی هستند؟

لطفا در این موقعیت احساساتی نباشید و از کی روش و در رسانه ملی از تیم ملی حمایت کنید که موقعیت مسابقات بسیار حساس است. شما اختیار دارید در کانال شخصی خودتان صبح تا شب اشک بریزید و علیه کی روش حرف بزنید اما در رسانه ملی نباید چنین رویه ای در پیش بگیرید.
شما به درآمدهای کی روش اشاره کردید در حالی که همه می دانیم کی روش مربی درجه یک و گرانی است و فوتبال ما را صاحب شخصیت کرده و در این فوتبال به خیلی ها باج نمی دهد و بازیکن سالاری را نابود کرده است و... اما خواهش می کنیم کمی هم از درآمدهای خودت در برنامه های زنده بگو که چه مبلغی از صدا و سیما می گیری و از برنامه های مختلف چقدر درآمد دار

ی و ...
آقای خیابانی عزیز، لطفا احساساتی نباشید و از شهدا مایه نگذارید با جملات احساسی و الهام گرفتن از شهدای جنگ تحمیلی و غیره مردم کشور را احساساتی نکنید که در قانون و منطق فیفا به بندهای قرارداد کار دارند نه حرف های احساساتی یک مجری!
کی روش حتی گفته است؛ وزیر ورزش دوست ندارد او مربی تیم ملی باشد. تمام مستندات حرف های کی روش موجود است و اگر فوتبال کشور و تیم ملی را دوست دارید دقیق به حرف های کی روش گوش کنید و بدون وام گیری از شهدا و جانبازان و ... از تاج که خودش هم جانباز است بخواهید به صورت قانونی وارد عمل شود نه اینکه اینگونه جو تیم ملی را متشنج کنید. فرض اینکه کی روش می خواهد کاری کند تا فدراسیون او را قبل از اتمام قراردادش اخراج کند و دوباره از بیت المال جریمه هم بدهیم و ... پس اگر تیم ملی را دوست داریم همه به جای احساساتی بودن با منطق و عقل حرف بزنیم و انتقاد کنیم. یادمان نرفته مایلی کهن هم یک بار با اشک و احساسات حرف زد و متوجه شد فایده ای ندارد که امروزه مردم خوشان خیلی از نکته ها را بهتر از ما و شما می فهمند.
مهم تر اینکه پس از مشخص شدن ترجمه اشتباه برای جنابعالی لااقل از سرمربی تیم ملی و افکار عمومی عذرخواهی کنید و اعتراف کنید که در مورد کی روش و توهین او به مردم برداشت شما یا ترجمه ها مشکل داشته اند!

تیم ملی ایران، با شخصیت و منظم در مسیر فینال

تیم ملی ایران، با شخصیت و منظم در مسیر فینال

 شهرام  اصغری

طبق برنامه، تیم ملی کشورمان در مرحله نیمه نهایی مسابقات جام ملت‌های 2019 امارات، روز هشتم بهمن ماه به مصاف تیم ملی ژاپن می‌رود. تیم ملی در حالی به مصاف ژاپن می‌رود که در پنج دیدار قبلی خود بازی‌های خوب و خیره کننده ای به نمایش گذاشت و نشان داد در این دوره از مسابقات از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از مدعیان اصلی کسب جام قهرمانی به شمار می‌رود.
ایران و ژاپن که در حال حاضر با قرار گرفتن در رتبه ۲۹ و ۵۰ رنکینگ فیفا در رده اول و سوم قاره آسیا جای دارند تاکنون 21 بار به عناوین مختلف به مصاف هم رفته‌اند. 9 بار ایران و 6 بار ژاپن بازی را برده و بازی دو تیم 6 بار هم مساوی شده است.
حدود ۱۴ سال از آخرین بازی رسمی ایران و ژاپن می‌گذرد؛ دیداری که در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان برگزار شد و با شکست ۲ بر یک یوز‌ها به اتمام رسید. البته از آن تاریخ به بعد ایران و ژاپن تنها یک بار با هم بازی کرده اند. ۲۱ مهر ۹۴ ایران در ورزشگاه آزادی به مصاف شاگردان وحید هلیل هودزیچ رفت و در نهایت به تساوی یک - یک رضایت داد که مهدی ترابی برای ایران و یوشینوری موتو برای ژاپن گلزنی کردند.
در این دوره از رقابت‌ها، فوتبالی که تیم ملی و شاگردان کی روش به نمایش می‌گذارند کلاس بالا و نظم خاصی دارد و عملکرد بازیکنان و تیم اکثر کارشناسان و مفسران فوتبال را به تحسین وا داشته است.
بی‌جهت نیست سبک بازی تیم کی‌روش را با تیم ملی آلمان مقایسه کنیم که از بازیکنان بلند قامت و سرزنی سود می‌برد و با قدرت از زمین و هوا دروازه حریفان را مورد حمله قرار می‌دهد. (مخصوصا بازی‌های تیم ملی آلمان در مسابقات 2014 برزیل که تیم میزبان را نیز درهم کوبید.)
با اینکه تیم ملی بازی‌های تدارکاتی خوب چندانی برگزار نکرده بود، اما رفته رفته به شرایط آرمانی و ایده‌آل خود نزدیک شد و کارلوس کی‌روش هم با ایجاد برخی تغییرات در ترکیب اصلی تیم، به هدف رسید. تیم ما در مقابل ویتنام برای رویارویی با حریفان شرق آسیایی تمرین کرد و توانست در ادامه چین را با ارائه بازی هوشمندانه از سر راه بردارد.
در بازی با ژاپن نیز اگر انصاری فرد مثل طارمی با سردار هماهنگ باشد، شکست این تیم شرق آسیایی نیز دور از دسترس نخواهد بود. تیم ملی حالا نه در دفاع مشکل دارد و نه در خط حمله یا درون دروازه، بنابراین می‌توانیم امیدوار باشیم تیم ملی بتواند حتی با نتیجه مشابه با نتیجه بازی چین، این تیم را هم شکست دهد و به فینال مسابقات این دوره راه یابد. درون دروازه هم که بیرانوند آماده باید همچنان حفظ رکورد کلین شیت خود تلاش کند. قطری‌ها نیز مثل ایران در پنج بازی متوالی دروازه خود را بسته نگه داشته اند اما آنها به مصاف اماراتی می‌روند که در مقایسه با ژاپن و روی کاغذ حریف آسان تری به نظر می‌رسد. در تیم ملی فعلی بدون توجه به نتایج حاصله، واقعاً شخصیت تیمی بازیکنان، وظیفه شناسی آنها، تک ضرب بازی کردن ملی پوشان و اتحاد و همدلی اعضای تیم بسیار ستودنی است و انگیزه آنها را برای کسب عنوان قهرمانی دو چندان می‌کند. کی روش مسعود شجاعی پا به سن گذاشته را نیز در اردو دارد و به او بازی زیادی هم نمی‌دهد اما نه تنها هیچ حاشیه ای از جانب او در تیم ایجاد نمی‌شود بلکه خود او عامل اتحاد بازیکنان است. همه بازیکنان یک دل و متحد برای کسب عنوان قهرمانی تلاش می‌کنند فقط برخی بازیکنان نباید بیش از حد به انتقادها و برخی پست‌های فضای مجازی توجه کنند و تمرکز خود را از دست بدهند.
تیم ما در بازی با عراق نشان داد حتی برای رویارویی با مسائل حاشیه‌ای نیز بسیار تمرین کرده و بازیکنان از تمرکز خوبی برخوردار هستند. یادمان نرفته، در صحنه‌ای که بازیکنان عراقی سامان قدوس را هُل دادند او هرگز مرتکب خشونت نشد و در دام بازیکنان حریف نیفتاد. از خصلت ژاپنی‌هاست که با حوصله و خونسردی بالایی بازی کنند و یادمان باشد ژاپن تنها تیمی از آسیا بود که در مسابقات جام جهانی روسیه توانست از مسابفات گروهی صعود کند. آنها در سال‌های اخیر بر خلاف انتظار روی پاس‌های تند و تیز و ضربات سر خطرناک ظاهر می‌شوند که تیم ما می‌تواند با ارائه یک بازی فیزیکی در شروع بازی راحت تر به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد. کی‌روش هم تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا با کسب عنوان قهرمانی و ارائه بازی‌های مقتدرانه، پاسخ کوبنده ای به منتقدان بدهد تا تیم ایران پس از 43 سال، جام هفدهم را مقتدرانه بالای سر ببرد.